השותפות שבונה חברה: חשיבות הקשר בין עמותות בישראל לקרנות פילנתרופיות מהארץ ומהעולם

מציאות של אתגרים – והזדמנות לשותפות

המגזר השלישי בישראל מהווה נדבך חיוני במרקם החברתי של המדינה. עמותות וארגונים ללא כוונת רווח ממלאים תפקידים משמעותיים בתחומי הרווחה, החינוך, הבריאות, הקליטה, התעסוקה, התרבות והקהילה. אך לצד העשייה המרשימה – ניצב אתגר קבוע ומתמשך: כיצד לגייס מספיק משאבים כדי לעמוד בביקוש הגובר, להפעיל תכניות קיימות, ולהרחיב השפעה?

מרבית העמותות בישראל פועלות על בסיס תקציב מצומצם ומוגבל, כשתמיד הרצון להעניק יותר – גדול מהיכולת הכלכלית. כאן נכנסת לתמונה חשיבותה של שותפות אסטרטגית עם קרנות פילנתרופיות – שותפות שמבוססת לא רק על תמיכה כספית, אלא על התאמה ערכית, חזון משותף והבנה עמוקה של האתגרים בשטח.

קרן פילנתרופית: גוף עם שתי פנים – מקצועי וערכי

כדי להבין כיצד נכון לפנות לקרן פילנתרופית, חשוב להבין את מבנה הקרנות. כמעט בכל קרן פועלים שני רבדים:

  1. הרובד המקצועי אנשי הקרן: מנהלים מקצועיים, אנשי הערכה, ניתוח נתונים, מפתחי תוכן ותכניות. תפקידם לבחון בקשות, לייעץ, ללוות ולהמליץ להנהלת הקרן.
  2. הרובד הערכי והאסטרטגי בעלי הקרן: לעיתים מדובר במשפחה פילנתרופית, חברה עסקית, גוף ציבורי או קהילה יהודית בחו"ל. אלו האנשים שמובילים את החזון, מחליטים על הקצאות עקרוניות, וקובעים את האג'נדה החברתית של הקרן.

לכן, בשלב ראשון חשוב למפות את בעלי ההשפעה האמיתיים בקרן מי עומד מאחוריה, מה מניע אותו לפעול, ומה הקשר האפשרי ביניהם לבין העמותה או תחום העשייה שלך. ייתכן מאוד שדווקא קשר אישי עם אחד מחברי הנהלת הקרן – אדם מהקהילה היהודית בחו"ל, שותף עסקי, מכר – הוא שיפתח את הדלת ויסייע בקידום הבקשה.

לא כל קרן מתאימה – ולא כל בקשה רלוונטית

פנייה לקרנות פילנתרופיות אינה "משחק מספרים". הצפת קרנות בבקשות גנריות שאינן רלוונטיות לא תוביל לתוצאה, ולעיתים אף עלולה להזיק למוניטין הארגון. כדי לבנות קשר נכון עם קרן, יש להשקיע מחקר מעמיק ומדויק:

  • מהם תחומי העניין של הקרן?
  • באילו אזורים גיאוגרפיים היא פועלת?
  • אילו קבוצות יעד היא מקדמת?
  • מהן התכניות הקיימות שזוכות כיום לתמיכה?
  • האם הקרן בכלל מקבלת בקשות פתוחות או רק לפי יוזמתה?

רק אם מתקיימת התאמה ברורה ניתן לפנות. הפנייה חייבת להיות ממוקדת, אישית, ולשקף הבנה אמיתית של הקרן ושל סדרי העדיפויות שלה.

שיחת טלפון אחת שווה יותר מעשרה מיילים

במקום לשלוח מיילים לאיש קשר כללי, תמיד עדיף לנסות וליזום שיחה טלפונית עם נציג הנהלת הקרן או הצוות המקצועי. בשיחה אישית – אפילו קצרה – ניתן לברר מידע יקר ערך שלא תמיד מופיע באתר הקרן:

  • מהם ערכי הליבה של הקרן?
  • האם הם פתוחים לבקשות מצד עמותות חדשות?
  • באילו תחומים יש להם עניין מיוחד כיום?
  • מה חשוב להם לראות בעמותה תומכת?
  • אילו ארגונים הם כבר תומכים בהם – ומה אפשר ללמוד מהם?

מידע כזה מאפשר דיוק אסטרטגי בפנייה, חוסך זמן, משדר מקצועיות, ויוצר רושם חיובי ראשוני. לעיתים, שיחה אחת יכולה להוביל להזמנה להגיש בקשה רשמית – דבר שלא היה קורה באמצעות פנייה כללית במייל.

מסקנה: בניית שותפות היא תהליך של יחסים, לא רק של מימון

שותפות עם קרן פילנתרופית היא מהלך הדורש סבלנות, עבודת שטח, מחקר וקשרים. היא מבוססת על אמון, התאמה, וערך משותף – לא רק על צורך תקציבי. כאשר הפנייה נעשית נכון, בעיתוי מתאים, עם מסר מדויק ובהבנה אמיתית של האג'נדה של הקרן – היא יכולה להוביל לשותפות רבת-שנים, שתשפיע לא רק על תקציב העמותה – אלא על אלפי חיים של אנשים בישראל.

במקום לפעול כמו "קבצנים של תרומות" – יש לפעול כשותפים לשינוי. לבנות מערכות יחסים עם הקרנות, להבין את האנשים שמאחוריהן, לכבד את הזמן והחזון שלהן, ולהציע תכניות שמתאימות באמת לעולם הערכים שלהן. כך נבנית שותפות אמיתית, וכך נבנית חברה טובה יותר לכולנו.

כתיבת פרופוסל לשותפות ומענק מקרן פילנתרופית – הדרך הטובה ביותר להצלחה

כאשר עמותה פונה לקרן פילנתרופית בבקשה לשותפות והשקעה, יש לזכור כי זו לא רק בקשה כספית, אלא הצעה לשותפות אמיתית ומשמעותית. כתיבת פרופוסל מקצועי ומרגש, המותאם לקרן ולחזונה, היא המפתח להצלחה.

הפרופוסל הוא המסמך המרכזי שבו העמותה מציגה את עצמה, את התוכנית שלה, את הצרכים, ואת הערך המוסף שהקרן יכולה להעניק. יש לבנות אותו בצורה מסודרת, ברורה וממוקדת.

פורמט מוצע לכתיבת פרופוסל איכותי

תוספות והערות

פסקאות משנה

עמוד או נושא עיקרי

חשוב להתמקד בקרנות שתומכות בתחומי הפעילות שלכם

שימוש במאגרי מידע מקצועיים לזיהוי קרנות תואמות

מחקר קרנות רלוונטיות

חשוב ליצור קשר ישיר לפני שליחת הפרופוסל המלא

פנייה ראשונית קצרה, מנומסת וברורה, עם בקשה לשיחת טלפון או זום

מייל פנייה ראשוני

משמש כ"הקדמה" למסמך המפורט

מכתב קצר המציג בקצרה את התוכנית ואת רצון לשיתוף פעולה

LOI (Letter of Intent) – מכתב כוונות

הוספת לוגו, תמונה רלוונטית, וציטוט מרגש ממשתתף בתוכנית

שם הארגון, תאריך, פרטי המגיש ותפקידו, פרטי קשר, שם התוכנית

עמוד שער

עד עמוד אחד, ברור ותמציתי, מתאים לקרנות שקוראות סקירה ראשונית

הצגת הארגון ומטרותיו
תיאור קהל היעד
הצרכים החברתיים המרכזיים
מטרות ותוכנית הפעולה
מהות הבקשה מהקרן
סכום הבקשה
סיכום האימפקט והוקרת התורמים

תקציר מנהלים (Executive Summary)

ניתן לצרף קישורים לאתר הארגון ולפרופילים מרכזיים

מי אנחנו
חזון ומטרות
היסטוריה והשגים מרכזיים
נתונים כספיים עיקריים במידת הצורך
הישגים והשפעה

תיאור הארגון

מומלץ לצרף מחקרים ונתונים עדכניים כהערות שוליים

רקע ואפיון קהל היעד
מאפיינים וצרכים ברמת הפרט, הקהילה והמדינה
דוגמאות וציטוטים להמחשה

תיאור הצרכים החברתיים

חשוב להראות מקצועיות ויכולת ביצוע

מטרות הפרויקט (Goals)
יעדים מדידים (Objectives)
תיאור הפעילויות והשלבים (מה נעשה בפועל)
לוחות זמנים
הצוות המוביל וכישוריו

תיאור הפרויקט / התוכנית החברתית

להראות את הערך המוסף והמעמיק של הפרויקט

תוצאות קצרות וארוכות טווח
הצלחה ברמת הפרט והקהילה
מדדים כמותיים ואיכותניים
ציטוטים ותמונות של משתתפים

האימפקט של התוכנית

יש להבהיר את הציפיות והתפקידים של כל צד

מה אנו מבקשים מהקרן
מהות שיתוף הפעולה

מהות הבקשה

שקיפות תקציבית חשובה לאמון הקרן

תקציב מפורט לפי שלבים
מקורות הכנסה נוספים

פירוט תקציבי

יצירת תמריץ נוסף לקרן להעניק את התמיכה

כיצד הקרן תקבל הכרה והוקרה
חשיפה ציבורית, דיווחים, אירועים

הוקרת התורמים

לסגור עם מסר חיובי ומקצועי

פסקת תודה
הנעה לפעולה
פרטי איש הקשר להתקשרות

סיכום

דגשים חשובים לכתיבת פרופוסל מנצח

  • התאמה לערכי הקרן: כל פרופוסל חייב להיות מותאם לאג'נדה ולתחומי העניין של הקרן. מחקר מוקדם ומעמיק חיוני.
  • שפה ברורה וממוקדת: להימנע מטרמינולוגיה מיותרת וממידע מיותר. להתמקד בתוכן איכותי.
  • הדגשת הערך המוסף: להראות איך התמיכה תיצור שינוי אמיתי, מדיד ומשמעותי.
  • יצירת קשר אישי: המכתב והפרופוסל אינם רק מסמכים – הם פתח לשיח ולשותפות ארוכת טווח.
  • שימוש בציטוטים וסיפורים אישיים: להוסיף פן רגשי ומעורר הזדהות.

לסיכום

כתיבת פרופוסל מקצועי, ברור ומרגש, בהתאם לפורמט ולדרישות הקרן, היא המפתח לבניית שותפות אמתית ומוצלחת עם קרנות פילנתרופיות. זוהי ההזדמנות להציג את הארגון בצורה הטובה ביותר, להמחיש את הצרכים והפתרונות, ולייצר אמון הדדי שיוביל למימון ולקידום משותף של מטרות חברתיות חשובות.

שתפו:

הצטרפו אלינו להצלחה ארוכת טווח!

מאמרים נוספים